על ההצלחה וההתרגשות – חיים לסרי (מנהל בי"ס עד 2016)

האווירה בנחלת מיוחדת במינה. עוד בכניסה לכפר אתה חש באווירה השונה,

שלווה עוטפת אותך. אתה חש ב"זרם" כמו חשמלי – כך מתארים זאת המבקרים במקום.

ואכן, המקום הזה שונה משאר מקומות. כאן קבוצה גדולה מאוד של תלמידים שבחרו ללמוד ולהתחנך, ומרגישים שזהו ביתם השני.

מי שמע על תלמידים שאוהבים את בית הספר? תלמידים שרוצים ללמוד גם אם קשה להם?

תלמידים שחיים אחד עם השני כשווים בין שווים – תלמידי פנימייה עם תלמידים אקסטרנים, צברים עם עולים,

עולים מחבר העמים עם יוצאי אתיופיה ויוצאי ארצות אחרות.

בנחלת תלמידים גאים. תלמידים המאמינים שכאן יוכלו לבנות את עצמם

ולהביא את עצמם להצלחה. לא תמצא כאן תלמיד שחושב שאין לו סיכוי. כולם

מאמינים שיצליחו. ובסוף, כשהם עוזבים בסוף י"ב, לא תמצא תלמיד שלא מגיע

להצלחה ולהישגים בתחום זה או אחר.

סיבות רבות יש לתלמידים המגיעים לנחלת – חלקם באים בגלל האווירה הכפרית ובגלל היחס האישי,

קשה להם להיטמע בתוך ההמון בבתי הספר הגדולים ולחוש כמספר אחד מיני רבים.

הקשר האינטימי הנרקם בינם לבין המורים והמדריכים מקל עליהם את החובה להיות במסגרת פורמאלית ומחייבת.

אחרים מגיעים בגלל רצונם להתחנך בפנימייה, והסיבות רבות, יש תלמידים

בעלי לקויות למידה שלא אותרו בבית הספר, ועקב כך לא למדו בצורה סדירה,

ויש תלמידים רבים שבאו לנחלת בהמלצת חברים, אחים, קרובים או בני דודים.

יש משפחות השולחות כל שנה בן או בת, ושומרות על הרצף.

בהיות נחלת בית ספר על-אזורי, אין חובה לקלוט כל תלמיד שמגיע, אך לחלק

מהילדים ההחלטה אם לקבלם היא גורלית. יש ילדים שללא נחלת אולי יסתובבו

בחוץ. לכן ההקפדה על סף הכניסה בנחלת כמעט שאינה קיימת, אך, לעומת זאת

השאיפה היא לרמה גבוהה ביציאה בסוף הלימודים.

בנחלת מאמינים בבני אדם. מתוך תפיסה הומאנית שלכל אדם יש זכות לממש

את עצמו ולהצליח, משתדלים לתת מקום לכל ילד. בכל אחד יש פוטנציאל,

וצריך לעזור לו להוציא אותו אל הפועל. האמונה הזו מצליחה לעבור לתלמיד,

והוא נענה באהבה ובהתלהבות. מערכות רבות נבנו במיוחד לקדם כל תלמיד

לפי יכולתו ולפי שאיפותיו.

מהו הסוד?

ראשית הכלה ללא תנאי. מהרגע שהתלמיד התקבל הוא הופך לבן

נחלת וראוי לכל מאמץ אפשרי להביאו להצלחה. התלמיד חייב לדעת שהמקום

בטוח בשבילו, כמו בן במשפחה.

הביטחון הוא הבסיס ליצירת ערך עצמי ולבניית הרצון לפתח את עצמו.

שנית חייבת לבוא דרישה בלתי מתפשרת לתפקוד חיובי.

הוא חייב לעשות כל מאמץ ללמוד ולהגיע להישגים.

עם זאת הוא זוכה לתמיכה רבה מאוד.

התנאים הלימודיים מאפשרים לו ללמוד בקצב הראוי לו.

כיתות קטנות,הקבצות, תגבורים, מרכז למידה,שיעורי עזר פרטיים ועוד.

תלמיד הרוצה ללמוד יכול להיעזר באין סוף אמצעים שבית הספר והכפר מעמידים

לרשותו. לתלמידים מתקשים ניתנת תמיכה רבה מאוד, החל בשיטות הלימוד,

הליווי המתמיד, המעקב אחריהם והדאגה להשלמות של כל מה שהחסירו.

לצוות המורים והמחנכים יש תפקיד מאוד משמעותי בקידומו של כל תלמיד.

המורה נדרש להרבה אמונה וסבלנות, ליכולת קבלה והכלה של התלמיד על כל

שיגיונותיו, לעיתים הוא נדרש לוותר על האגו שלו ולהתגבר על כעסים, להיות

מאוד יצירתי ולאהוב בני אדם.

מורה מצליח הנו מורה שיודע לקבוע גבולות ברורים, ללמד בצורה מעניינת

ולהביא את תלמידיו להישגים לימודיים. לתלמידים מתקשים ניתן להתחיל

בהצלחה במנות קטנות, ואח"כ להגדיל את ההישגים. המורה חייב לדעת להגיע

לתלמיד, ולראות אותו ולא מעבר לו. מורה המתרכז רק בלימוד גרידא נידון

לכישלון. כדי להגיע להישגים חייבים לערוך מעקב מתמיד אחר מצבו של כל

תלמיד בכל רגע נתון, ולבדוק מה עוד ניתן לעשות כדי שיסיים בהצלחה.

תלמידים בעלי לקויות למידה זוכים לאבחון מקצועי ולהתאמות היבחנות כדי

להצליח לעבור את בחינות הבגרות, תלמידים עולים ואחרים שמגיעים כשאינם

קוראים או שאינם כותבים כהלכה, זוכים לשעות לימוד וטיפוח. תלמידים שלא

ניגשו משום מה לבחינת בגרות או שנכשלו בה מוגשים שוב ושוב אחרי

תגבורים בקבוצות ובבודדים, ע"י מורי בית הספר או במרכז הלמידה, וחלקם אף

נשלחים להזדמנות נוספת במהלך חופשת הקיץ – העיקר לא לוותר.

מהר מאוד מבין התלמיד שכאן רוצים בהצלחתו, ומוכנים להשקיע בו את המרב,

גם אם, כשצריך לעיתים, נעשה הדבר בקשיחות מה.

בנחלת אין מסתפקים רק בלימודים ובהישגים האקדמיים. הפנימייה והכפר

מעמידים בפני התלמיד אפיקים נוספים ואפשרויות אחרות להצלחה. גם תלמיד

שהלימודים אינם בראש מעייניו יכול למצוא את עצמו מצטיין גם בדברים

אחרים ולחוש מועיל ומממש את עצמו. כך למשל, בעבודה במשק, יש תלמידים

המתחברים לרכזי הענפים, לפינת החי, ללול, לרפת ולנוי ומצליחים להגיע

להתחברות ולהישגים משמעותיים. יש תלמידים הנוטלים אחריות ומנהלים את

העבודה, אחרים מנהלים את המועדונים בפנימייה, רבים התלמידים המתנדבים

במסגרות שונות בקהילה, קשר למשפחות שכולות, טקסי זיכרון וכיוצ"ב. אחד

הפרויקטים המפוארים בחינוך המשלים הוא פרויקט הלהקות המפעיל קבוצה

גדולה מאוד של תלמידים ותלמידות במחול

ובזמר, ומפיקים מופע מרהיב, מרגש ושובה לב.

בזכותו מצליחים תלמידים רבים להכיר מקומות

וקהילות שונות בארץ ובעולם, וזוכים לתשואות

ולגילויי אהבה מיוחדים במינם.

גם בתהליך הגיוס לצה"ל משקיעים לא מעט.

במהלך שנות התיכון זוכים התלמידים לחשיפה

רבה לצה"ל, לאפשרויות שלהם לשירות

ולחשיבות הרבה להתגייס. בתקופה זו הם זוכים

לליווי ולהדרכה ע"י המד"ן, ע"י גורמי צה"ל,

נפגשים עם חיילים ועם מפקדים בכירים,

ועוסקים רבות בחשיבות הגיוס והשירות המשמעותי. בוגר שלמד היטב והתגייס

לשירות משמעותי פותח את דרכו לחיים בצורה טובה. ואכן, אחוז המתגייסים

והמתגייסות קרוב ל 100% , אחוז המשרתים ביחידות קרביות ובתפקידים

משמעותיים הוא גבוה מאוד.

כל זה מביא את התלמיד להכיר בערכו הייחודי, להעלות את ביטחונו ואת

דימויו העצמי, ומכאן הדרך פתוחה בפניו לחיים ולהצלחה. בחייו יעמוד בפני

דלתות רבות שאולי היו עלולות להיות סגורות בפניו. בנחלת הוא מקבל כמה

מפתחות, ובעזרתם הוא יכול לשמור לו אופציות רבות בחייו. הבחירה שלו

תהיה רחבה יותר והסיכוי למצוא את מקומו ואת אושרו גדלים.

בכל מחזור יש לא מעט תלמידים שעשו כמעט את הבלתי אפשרי, הצליחו לשרוד ואף להגיע להישגים מדהימים:

נערה עולה חדשה שלמדה את כל המקצועות המוגברים בחמש יחידות, השיגה ממוצע קרוב ל 100 בתעודת הבגרות.

עלתה לבמה בכל הטקסים להענקת התעודות למצטיינים, התגייסה לצה"ל ומשרתת בתפקיד משמעותי.

תלמיד מבריק שלא מצא את מקומו בשום בית ספר, עד אשר הגיע לנחלת וסוף סוך הצליח למצוא את מקומו, זכה לתעודת הבגרות והתגייס ליחידה קרבית.

תלמיד אחר שהגיע עם קשיי תקשורת חמורים, לאחר טראומה קשה שעבר, השתלב לאט לאט, וסיים בהצטיינות.

תלמידה מתקשה שהצליחה לסיים את בחינות הבגרות במאמץ רב ובממוצע של 56 !, ותלמידות שלמדו באוניברסיטאות לקראת תארים מתקדמים,

וזכו לתמיכת הכפר לאורך כל הדרך.

מה נחשב אם כן להצלחה? ברור אם כן שכל תלמיד שסיים את לימודיו בנחלת הנו הצלחה.

ההצלחה אינה דווקא בממוצע ההישגים בתעודת הבגרות.

יכול תלמיד להשיג ממוצע גבוה מאוד, אחר ההישג בשבילו הוא עצם השגת תעודת הבגרות, אחרים הצליחו בהשיגם תעודת בגרות חלקית.

אחד יכול להמשיך בלימודים אקדמיים, ואחד לסיים שירות צבאי בשירות משמעותי – הכול לפי היכולת ולפי נקודת ההתחלה.

הדבר החשוב ביותר הוא תחושת ההישג וההצלחה שחש כל תלמיד באופן סובייקטיבי בסיימו את נחלת.

כמה מרגש לפגוש את הבוגרים הבאים בהמוניהם לבקר בכל הזדמנות.

שיא ההתרגשות מידי שנה ביום הזיכרון.

הבוגרים מגיעים בהמוניהם לטקסי יום הזיכרון, ואח"כ מקבלים את תעודות הבגרות.