מגמות בתיכון
מידע ונתונים
המידע, Big Data ומדע הנתונים (Data Science) הם מהנושאים החמים ביותר בעולם כיום. לנושאים אלו יש השלכות מהפכניות על חיינו בכל התחומים. התקדמות הטכנולוגיה, המחקר, המדע והתרבות הדיגיטלית מביאה למציאות בה כמויות עצומות של מידע נוצרות כל העת ע"י אנשים ומועלות לאתרים שונים ולרשתות חברתיות. כמו כן החברה עומדת בפני אתגרים של שימור המידע הנוצר. היכולת לאתר מידע רלוונטי, לאסוף, לעבד ולשמר אותו כדי להפיק ממנו תובנות ובעיקר לצפות את העתיד – הופכים להיות צרכים משמעותיים כמעט בכל תחום וארגון. המקום המרכזי בו הידע מתפתח הוא המרחב הדיגיטלי, אוקיינוס מידע דיגיטלי. מיומנויות שילוב של ידע ממקורות שונים, הן דיגיטליים והן פיזיים, מאפשרות הבנה מעמיקה של תופעות מזוויות שונות השלובות זו בזו. בעידן בו מתפתח וגדל העיסוק במחקר המשלב תחומים שונים, נדרשים מומחים לעמוד בפני אתגרים של הנגשת הידע ואיגומו באופן שישרת את מטרות החברה.
תכנית הלימודים במגמה מדגישה את המיומנויות החשובות הללו בצד הסוגיות התרבותיות והערכיות חברתיות במרחב הדיגיטלי. נושאים משמעותיים במערכות מידע והיכרות עם כלים מתקדמים, דרכי הצגת מידע שונות, התייחסות לחוויות משתמש, חדשנות, יצירתיות והמצאה עצמית הם חלק מהנושאים הנלמדים בה.
מידע ונתונים הינה מגמה טכנולוגית המקנה לבוגריה 15 יחידות לימוד ותעודת מקצוע טכנולוגית מוכרת בעולם התעסוקה.
תיאטרון
הלימודים במגמה בחט"ע מבוססים על תכנית של 5 יחידות לימוד לבגרות והם משלבים שיעורים מעשיים ועיוניים, שיעורי משחק, תנועה, שפת התיאטרון, קומדיה, טרגדיה, תיאטרון ישראלי ועוד.התלמידים יוצאים לצפות בהצגות תאטרון, בפסטיבלי תיאטרון ומתנסים בסדנאות אומן עם במאים, שחקנים ואנשי תאטרון. תלמיד/ת המגמה הוא אדם לומד ויוצר וכיתת התיאטרון הופכת לאנסמבל. התלמידים מופיעים מול קהל – משחקים ומביימים, יוצרים תלבושות ותפאורה בפרויקטים השונים: מונולוגים, דיאלוגים, תרגילי בימוי והפקות בגרות.
הלמידה של המגמה מתחילה כבר בכיתה ט' בחטיבת הביניים.
כבאות והצלה
מגמת לימודי כבאות והצלה בשיתוף המשרד לביטחון לאומי והרשות הארצית לכבאות והצלה
המגמה מיועדת לתלמידי כיתות י – יב וכולל קורס צופי אש והתנדבות בתחנת הכיבוי בעיר.
תוכנית הלימודים הינה עיונית ומעשית בביה”ס ובשיתוף המכללה הארצית לכבאות והצלה שבראשון לציון
ביולוגיה
מקצוע מדעי המקנה ידע בסיסי וכלים להבנת גוף האדם ומורכבותו, הכרת חשיבות תהליכים מחזוריים בטבע וכן תהליכים מרמת המיקרו- בתא. הלימודים כוללים נושאים כמו:
גוף האדם – הכרת מערכות הגוף ותפקודן.
אקולוגיה – הכרת בתי גידול ומאפייניהם, התאמות בע”ח וצמחים לבתי גידלום, יחסי גומלין ומעורבות האדם.
התא – הכרת מבנה התא ואברוניו ותהליכים צורכי ומספקי אנרגיה.
רבייה ותורשה – העמקה בתהליכי בקרה על ביטוי גנים והנדסה גנטית.
ביוטכנולוגיה.
מיקרואורגניזמים.
חקלאות
מגמת לימוד המקנה לבוגריה את הידע הדרוש על מנת להתמודד עם סוגיות חקלאיות וסביבתיות בגישה רב-תחומית המתבססת על עקרונות אקולוגיים. המחקר וההוראה במגמה מתרכזים בלימוד יחסי הגומלין בין הגורמים הביוטיים (החיים) והא-ביוטיים (שאינם חיים) במערכות חקלאיות, ובהיבטים סביבתיים של העשייה החקלאית המודרנית.
מדעי הסביבה
תכנית הלימודים במדעי הסביבה משלבת בין עקרונות החינוך הסביבתי ובין עקרונות החינוך המדעי. היא מתמקדת בהבנת יחסי הגומלין בין האדם ובין סביבתו הטבעית והאנושית בראייה מערכתית-הוליסטית, ובהקניית כלים מדעיים לניתוח היחסים הללו והשלכותיהם. במגמה מושם דגש בפיתוח קודים של התנהגות ערכית-מוסרית במטרה לטפח זיקה ויחס חיובי לסביבה.
בנוסף, מגמת הלימוד מעודדת עיסוק בסוגיות ובדילמות סביבתיות שהן רלוונטיות ללומדים ולקהילה, דילמות הקשורות למתרחש בארץ ובעולם. הדיון בדילמות יהיה אינטגרטיבי וישקף היבטים מדעיים, סביבתיים, חברתיים, כלכליים, משפטיים, טכנולוגיים וערכיים.